Komplex 3+T tehetséggondozó módszer


Iskolánkban eltöltött három évtized során, szaktanári és osztályfőnöki szerepemben egyaránt számos, jó képességekkel rendelkező diákkal találkoztam.

Ezeket a kiváló képességeket különböző területeken lehetett megfigyelni, de csak nagyon ritkán nyilvánultak meg kiemelkedő művészi alkotás, szakmai innováció vagy éppen sporteredmény formájában. Egy idő után, egyre jobban kezdett foglalkoztatni a tehetségazonosítás és tehetséggondozás kérdése.

A pedagógusi pályán eltöltött évek során szerzett tapasztalataimat egy rendszerbe foglaltam össze, amely tehetséggondozói tanári munkámat hivatott segíteni. A módszer a tanuló személyiségét és fejlődését holisztikusan közelíti meg. Célja, hogy a tesztelést és az azonosítást megelőzően, a tanítvány személyiségét holisztikusan megközelítve a tehetség kibontakozásához szükséges szomatikus, affektív és kognitív képességeket párhuzamosan, komplex módon fejlessze.
Ezzel lehetőség nyílik azoknak a tehetséges diákoknak az azonosítására is, akik a tesztelést megelőző fejlesztés nélkül rejtve maradnának.

A módszer az összetett, magas koordinációs képességet igénylő és fejlesztő sportmozgások, az egészségtudományi /sporttudományi/, társadalomtudományi kutatások, valamint a művészetek gyakorlásának három pillérén, továbbá a tudatosság elvén nyugszik. Célja a tehetség kibontakozásához szükséges képességek fejlesztése, és az ehhez a munkához szükséges inger gazdag környezet megteremtése. A módszert Komplex 3+T névre kereszteltem (3 alkotó pillér: kognitív, affektív és szomatikus fejlesztés + T- a tudatosság elve). E komplex képességfejlesztő tevékenység a testnevelő tanári, szakedzői és osztályfőnöki munkám egyfajta összefonódásával valósul meg.